W 1843 roku ukazuje się przełomowe opowiadanie Charlesa Dickensa pt. “Opowieść Wigilijna”. Książka została stworzona w duchu pozytywistycznym i wywarła duży wpływ na rzesze dorosłych i dzieci na całym świecie, rzucając światło na aspekt (bez)interesownej pomocy w trakcie wyjątkowego świątecznego czasu. Autor zwraca więc uwagę na problemy ludzi ubogich i nieuprzywilejowanych oraz podpowiada, jak pomóc pracownikom wyzyskiwanym w bezdusznym kapitalistycznym systemie. Z biegiem lat zaczęło się jednak pojawiać nurtujące wielu pytanie, czy Opowieść wigilijna (www.taniaksiazka.pl) rzeczywiście przedstawia historię bezinteresownej pomocy uciśnionym czy może egoistyczną pobudkę osoby zamożnej w postaci głównego bohatera powieści, przedsiębiorcy Scrooge’a. 

Bezinteresowny Scrooge?

Ebenzer Scrooge to skąpy i samolubny przedsiębiorca, który nienawidzi świąt. Mężczyzna nie daje chwili wytchnienia swojemu pracownikowi Bobowi, nie zważając na jego ciężką sytuację rodzinną, jednak jego zachowanie w wyniku pewnych wydarzeń ulega zmianie o 180 stopni. Pisarz, tworząc postac Scrooge’a miał prawdopodobnie wspaniałe intencje ukazania pozytywnej przemiany, jednak główną osią tejże przemiany okazuje się być groźba wymierzona bezpośrednio w skąpego bohatera powieści. Motorem zmiany nastawienia kupca jest bowiem strach, lecz nie przed nieszczęśliwym losem innych, a swoim własnym. Scrooge’owi objawia się duch ukazujący jego przyszłość w przypadku, jeśli nie zmieni swojego zachowania. Przyszłość ta maluje się w czarnych barwach dla mężczyzny i to ten czynnik staje się decydujący w procesie wewnętrznej zmiany wartości. Zaczyna on obchodzić Boże Narodzenie oraz pomagać potrzebującym, jednak robi to zapewne ze strachu przed konsekwencjami, które czekały by go, gdyby kontynuował swoje skandaliczne zachowanie. W tej materii możemy interpretować zachowanie głównego bohatera powieści jako egoistyczne, a nie przykładowe i napawające nadzieją na lepszy świat. Ten rodzaj interpretacji Opowieści Wigilijnej zyskuje dużą popularność zwłaszcza wśród starszych odbiorców tekstu.